Basiscommunicatie voor ploegbazen
Doelstelling
- Aangepast communiceren tijdens informatieuitwisselingen, zich responsabiliseren in het begrijpen van een boodschap of een instructie
- Het identificeren van de sleutels tot welslagen, communicatie- en relatieproblemen
- Oplettendheid aan de dag leggen bij spelsituaties
- De communicatieprincipes toepassen, boodschappen of instructies op een begrijpelijke manier overbrengen.
- De valkuilen van de perceptie beheersen, een situatie van uit verschillende oogpunten kunnen begrijpen.
- Zijn houding en gedrag aanpassen aan de situatie, tekenen van waardering geven aan zijn medewerkers.
Inhoud
- Uitgaande van een groepswerk, de moeilijke communicatiesituaties ontdekken en zich bewust worden van de storingselementen in de communicatie
- Zichzelf leren begrijpen
- Zijn communicatiebelemmeringen identificeren
- De karakteristieken van een situatie analyseren
- Aangepaste oplossingen vinden.
- Communcatieprincipes toepassen
- Informatieuitwisselingen en interpersoonlijke relatie
- Het referentiekader
- De inhoud en de relatie
- De intentie en de feiten
- Face-to-face communiceren en in een groep
- Boodschappen geven en ontvangen
- Het belang van feedback begrijpen
- Digitale en analoge communicatie
- Schema van de communicatie
- De tekenen van erkenning
- Uitgaande van praktische oefeningen en simulaties, alleen of in groep, de perceptiefenomenen leren beheren en de invloed van onze interpretatie op de communicatie aantonen
- Zich bewust worden van de verschillen in perceptie van eenzelfde realiteit.
- Notie, karakteristieken en oorzaken van de perceptie
- Hoe zich verbeteren?
- De communicatiestoornissen die verband houden met onze persoonlijke waarden.
- Zich bewust worden van de rol die zijn zelfperceptie en die van anderen speelt op de relaties, op het gedrag van de andere
- De levensvisie
- De gevoelens
- De dramadriehoek
- Het contract
Details
Duur
2 dagen
Deelnemers
10
Bestemd voor
Teamleider
Voorkennis
- Geen