Klantgerichte communicatie
Customer delight
Customer delight
Doelstelling
Persoonlijk:
- de structuur van een gesprek per telefoon of e-mail bewaken: het gesprek sturen door proactief in te spelen op de gestelde vragen en aangehaalde problemen;
- snel achterhalen wat de gesprekspartner verwacht door actief te luisteren, vragen te stellen en te herformuleren;
- een antwoord formuleren of een voorstel doen dat beantwoordt aan de commerciële en relationele verwachtingen
Relationeel:
- een goede, kwalitatieve relatie opbouwen met de gesprekspartner;
- het gevoel overbrengen dat u de juiste oplossing kunt bieden op de vraag of het probleem van de gesprekspartner;
- omgaan met moeilijke relationele situaties zoals tegenwerpingen, klachten, een gesprekspartner die onder druk staat of te veel praat
Professioneel:
- een sterk imago opbouwen op de markt, waarbij u garant staat voor professionalisme, bekwaamheid en een kwaliteitsvolle dienstverlening;
- een kwaliteitsvolle dienstverlening voor de markt ontwikkelen
Inhoud
‘Customer delight management’
- Criteria en doelstellingen van een ‘heel tevreden klant’-ervaring
- Onderscheid tussen verschillende gedragsvormen: ontevreden – tevreden – heel tevreden
- Het commerciële aanbod en het relationele aanbod in functie van de verschillende persoonlijkheidstypes
Kenmerken van doeltreffende communicatie
- De basishoudingen: empathie voor de klant en assertiviteit
- De inhoud: de situatie van de klant begrijpen en zelf worden begrepen
- luisteren zonder te interpreteren: vraag- en herformuleringstechnieken;
- duidelijke, precieze boodschappen overbrengen;
- nagaan of uw gesprekspartner de boodschap heeft begrepen
- Het proces: een vertrouwensrelatie opbouwen
- de klant op een positieve manier benaderen;
- letten op de manier waarop u iets zegt: toon, woorden, beleefdheidsregels en hoffelijkheid;
- vertrouwen wekken, waarde creëren, binden
Omgaan met moeilijke situaties
- Omgaan met klachten, bezwaren en agressie
- Het gesprek afsluiten bij een gesprekspartner die te veel praat
Zichzelf managen
- Op een positieve manier omgaan met stresserende situaties
- Een strategie aannemen om zichzelf te motiveren
Overige
- Omgaan met specifieke situaties die eigen zijn aan de situatie van de deelnemers
Details
Duur
2 dagen
Deelnemers
10
Bestemd voor
Iedereen die regelmatig of af en toe in contact komt met klanten (klantendienst, aftersales, backoffice, boekhouding, techniek, logistiek ...)
Voorkennis
- Geen